-
Reset
+
"Eesti ime", Kodukiri, november 2012
01.11.2012
Kihnu on eriline paik. Selle vastu ei vaidle keegi, kes kasvõi korra saarele sattunud. Ega seegi pole tavaline, et üks kultuurikild kõige elamisse puutuvaga tükkis UNESCO maailmapärandi kaitse alla võetakse. Ent mis see on, mis on tänaseks teinud Kihnust valla, kus ainsana Eestis on iive ilma sisserändeta positiivne? Kus elanikkond on viimase saja aasta jooksul tasapisi kogu aeg kasvanud. Mis toob rahva kohe kohale, kui Kihnu Virve ja tema tüdrukud laulma hakkavad, või miks võtavad Eesti parimad (viimasel ajal üha enam ka piiritagused) pärimusmuusikud ette heitliku merereisi niipea, kui Kihnu kutsub?
Kihnu fenomeni on püüdnud sõnastada filmimehed, muusikud, folklooriuurijad ja tantsuteadlased. Kui nad korra ühe laua taha istuvad ja kõik oma mätta otsast saare sarmi analüüsivad, võib mosaiik ühtäkki kokku saada. Sattusin sellist arutelu kuulama, tähelepanu keskmes oli Kihnu tants. Sellel pole palju ühist tantsupidudel nähtu või ka kogetuga. Või siiski on? Ühislaulmine, ühes musitseerimine nii nagu ka koos tantsimine tekitab ühise rütmi, koos võnkumise, mis loob uue energia, mis kandub inimeselt inimesele, ka publikule. Kui sellel võnkumisel end kanda lasta, võib see lõputult kesta. Sa võid lõpmatuseni keerutada, aga ka kiire muusika sees aeglaselt tantsida. Kõik taandub ökonoomsele liikumisele. Kuidas me hoiame oma keha ja teineteist, kuidas me tajume, kus on meie telg ja keskpunkt. Ökonoomne liikumine ammutab tuge maast, kasutab sõna otseses mõttes maa külgetõmbejõudu, selle asemel et üritada pidevalt maast eemalduda, ülespoole hüpelda. See liikumine käib täistallal, on ühtlane ja monotoonne ning kulgeb alati mööda ringjoont. Sellist loomulikku ringliikumist, nagu Kihnu pidudel täna igaüks kogeda võib, ei ole säilinud mitte kuskil mujal Eestis. Kaugelt vaadates ei registreerigi silm seda liikumisena, pigem mõjub tantsiv ring rahu ja harmooniana. Seda teades oskab ka võhik saare rahvapidudel eksimatult mittekihnlasi kohalikest eristada.
Tantsuteadlased ütlevad, et kogukondade lagunemise ja üldise üleilmastumise lainel on inimeste ühine võnkumine asendunud nn polürütmikaga. See väljendub rütmilises hüplemises ning harmoonilise ühtlase võnkumise taustal mõjuvad need hüplejad nagu Browni molekulid. Kui võrrelda kaht liikumisviisi, ökonoomset ja polürütmilist, siis kumb peab kauem vastu? Siin ei ole küsimustki - Kihnu pulmas tantsitakse ja mängitakse pilli kolm päeva järjest, vanusest olenemata. Hüplejad hävivad mõne tunniga.
Pärimusmuusika ja pärimustants on tänapäeval muutunud lavakeskseks. Publik naudib neid eraldi kunstiliikidena, ent päriselus, kust see pärimus pärit, on nad alati koos olnud. Näiteks Poolas on vastupidiselt vahepealsele trendile hakatud veel säilinud külaelu taasavastama. Kanäe, too pillimees Pjotr on tegelikult hiigla äge muusik ja ta jõuabki kolm päeva järjest mängida! Ja vanad ning uued külaelanikud temaga ühes rütmis võnkuda. Tants kestabki päevi! Tasapisi taastub külapidude traditsioon, mille pärast linnadest tulevad tagasi kõik vanad ja noored, kel jalg vähegi kannab. Ja kuigi Poola laulud ja tantsud on teised kui meil, suudab Pjotr lühikese ajaga hakata liikuma samuti kui kihnlased. Aga meile, massakatele, ka professionaalsetele rahvatantsijatele, on see paganama raske. Nii nagu Kihnu pidudel taandub kõik, sõltumata lavalt kostvast muusikast, kolmele tantsule - reinlender, valss või polka -, suudab poolakate külapidu ka DJ Gomezi järgi oma küla rütmis tantse tantsida.
Tegelikult on ime, et meil on rahvakild ja koht, kus peaaegu kõik inimesed mängivad mõnd rahvapilli, tantsivad oma tantse ja laulavad omi laule, räägivad oma murdekeelt ja kannavad loomulikult oma traditsioonilisi riideid ja söövad kohalikku toitu. See, et nad suudavad ühes rütmis võnkuda, loob neile uue energia, mille peale väljast siseneja hammas ei hakka. See on kogukonna vägi. Väike Kihnu elab justkui terve Eesti unistust. Olen inspireeritud ja armunud. Aitäh selle eest!