-
Reset
+

President Ilvese intervjuu ajalehele Hiiu Leht 3. augustil 2007
03.08.2007
Küsis Harda Roosna
8. augustil saabub pooleteiseks päevaks Hiiumaale Eesti Vabariigi President Toomas Hendrik Ilves. Tegemist on presidendi ametiaja teise maakonnavisiidiga, mis viib ta Hiiumaalt edasi Saaremaale. Enne külaskäiku andis president intervjuu Hiiu Lehele.
Milline on teie senine side Hiiumaaga?
Olen Hiiumaal palju käinud ja tunnen erakordselt paljusid hiidlasi ja saarlasi oma noorusajast. Just Torontos elab väga palju hiidlasi-saarlasi. Üks minu kauaaegsemaid sõpru läbi aastate Ülo Isberg on samuti Hiiumaalt. Nagu nimestki aru saab, on ta Rootsi päritolu hiidlane. Ta tuli Eestisse reservsõjaväelaseks, teenis Eesti sõjaväes ja isegi pool aastat Iraagis.
Mis Hiiu maavalitsuse poolt välja pakutud visiidi päevakavas paistab huvitav?
Mitteametlikult olen ma Hiiumaad-Saaremaad külastanud pigem selleks, et nautida loodust ja puhata. Nüüd külastan tublisid ettevõtjaid ja ettevõtteid, et neid innustada. Eriti sellepärast, et maapiirkondade edu võti on väikeettevõtlus. Kus see töötab, jäävad inimesed paigale. Sealt, kus aga kiratseb, lähevad inimesed ära.
Mu vana sõber Kalev Kotkas on palju ära teinud edendamaks väikeettevõtlust ja ma olen sellest lugenud. Nüüd ma loodan seda ise oma silmaga näha.
Kõige paremini tunnen ma selles programmis Erkki-Sven Tüüri, keda olen tema kodus ka mitu korda külastanud. Nüüd on mul taas võimalus sinna minna.
Teie avaliku loengu teemaks on "Eurooplase identiteet". Mis on teie arvates Hiiumaa võimalus Euroopas?
Euroopa Liidu üks põhimõte selle tekkimise ajal 50 aastat ja isegi varem, Teraseliidu ajal, oli lahendada analoogseid probleeme. Hiiumaal ja Eestis üldse on ohtlik areng, et kõik kolivad linna ja Hiiumaa selles mõttes ei erine näiteks, mõnest Prantsusmaa piirkonnast.
Probleem, kuidas saada inimesi maale, et mitte kõik ei koliks linna, on igal pool ja sellest tulenevad ka EL suured põllumajanduse ja maaelu arengutoetused. EL poolt pakutavad võimalused selle probleemi lahendamiseks tuleb ära käsutada. Minu meelest on kõigil hiidlastel, kel meeldib elada maal, vaja süveneda sellesse, millised on EL pakutud võimalused.
Sama probleem on kõikjal Eestis peale Tallinna ja Tartu ning minu meelest võiks riigi roll olla just selles, et aidata kaasa oma saare või maakonna pärast muretsevatel inimestel leida uusi võimalusi nii EL toel kui ka muudel viisidel.
Muidugi, noored inimesed lähevad ikka ülikooli ja siis on mõnda aega Tallinnas, Tartus või isegi välismaal, aga minu meelest on nii Hiiumaa kui Saaremaa nii võluvad kohad, et ma siiski ennustan - need inimesed tulevad tagasi.
Eesti on kuulutanud end e-riigiks - see tähendab, et töökoht võib asuda, kus tahes. Prantsusmaal on ministeeriumid viinud oma raamatupidamised provintsidesse puuetega inimestele teha, kuna distantsil pole tähtsust. Hiiumaal on paraku juhtunud teistpidi - riik viib meilt väga palju töökohti ära Tallinna. Viimane näide, päästjate töötasu kavatsetakse diferentseerida nii, et Hiiumaa päästjad teenivad poolteist korda vähem kui Tallinna omad, mis tähendab, et riik oma poliitikaga täiendavalt süvendab töökohtade ja palga erinevusi maapiirkondade kahjuks. Mida te sellest arvate?
Ma arvan, et just nimelt niisugustes piirkondades, kust inimesed ära kipuvad minema, peab riik mõtlema, kuidas neid sinna tagasi meelitada ja vältima poliitikat, mis soodustab väljarännet.
Mina küll ei saa seda muuta, saan mõjutada protsessi vaid probleemidest rääkides ja soovitades neile tähelepanu pöörata.
Kas arvestades Eesti regionaalarengut, oleks meil vaja eraldi regionaalministeeriumi?
Oleks vaja midagi, mis tegeleks regionaalküsimustega või tugevamat regionaaldimensiooni ministeeriumides. Võib öelda, et välisministeerium on neist ainuke, millel puudub regionaalne dimensioon. Usun, et kõik, kes me veedame enamuse ajast Tallinnas, näeme Eestit läbi Tallinna prisma. Minu vaated muutusid kardinaal-selt paljudes valdkondades pärast seda, kui hakkasin elama Abja-Paluojal. Seal saan igasugustest asjadest teistmoodi aru, tean, millega inimesed tegelema peavad, kui teeolud on viletsad, kool suletakse, buss ei käi või jääb laps bussist maha. Siis peavad lapsevanemad 13 kilomeetrit mööda kruusateed last kooli viima ja pärast tagasi tooma. Tallinnas ei ole sellist probleemi, siin minnakse oma auto või taksoga.
Põllumajandusminister Helir-Valdor Seeder ütles, et regionaalminister on kujunenud kaitsekilbiks, mille taha ülejäänud ministrid poevad, öeldes, et see on regionaalne küsimus - see ei ole minu ministeeriumi küsimus.
Mulle tundub, et see ütlus on väga tabav. Regionaalminister erinevates valitsustes on olnud erineva tähtsusega. Sageli ei tegelda asjadega läbi regionaalsuse prisma, vaid öeldakse: ah, see on regionaalministri asi.
Tänan teid Eesti naisteühenduste ümarlaua juhatuse nimel selle eest, et olite üks väheseid riigikogu mehi, kes avalikult toetas soolise võrdõiguslikkuse seaduse vastuvõtmist.
See lihtsalt tundus nii normaalne. Ma mäletan, et tollal oli enne seda keegi rääkinud sellest seadusest väga halvasti. Kuigi mul polnud üldse kavas sõna võtta, kuulasin seda sõnavõttu ja see jutt meenutas kangesti 1840-ndate aastate arusaamu naistest ja nende õigustest ning siis ma otsustasin, et pean midagi ütlema.
Mida arvate, millal jõutakse Eestis selleni, et naiste ja meeste tööd hakatakse võrdselt väärtustama ning soolise võrdõiguslikkuse teema jõuab erakondade programmidesse ja koalitsiooni lepetesse?
Ma usun, et see aeg tuleb päris kiiresti. Kui me vaatame analoogseid arenguid Soomes, siis alles hiljaaegu polnud sealgi arusaamad soolisest võrdõiguslikkusest eriti moodsad. Nüüd on seal asi päris kiiresti edasi liikunud ja ma usun, et Euroopa Liidul oli selles suur roll. Kasvõi sellepärast, et omal ajal oli Soome väga isoleeritud. Pärast seda, kui Soome astus Euroopa Liitu, hakkasid inimesed palju rohkem mujal käima, nagu nüüd ka Eestis. Nii et ma usun, et seo areng peaks ka siin varsti tulema.
Teiseks, praegu on meil tööjõupuudus ja selles mõttes nö jäme ots töövõtjate käes. Nendes tingimustes, kus Eestis napib töökäsi, on väga raske maksta mehele sama töö eest rohkem palka kui naisele. Usun, et naistöötaja võib siis lihtsalt mujale tööle minna. Usun, et majandusloogika teeb oma töö ära.
Kas on mõni mure, mis ei lase Vabariigi Presidendil öösel magada?
Neid on palju. Nii hull ei ole, et üldse magada ei saaks, aga need asjad, mis mulle muret teevad, on enamasti samad, mis kõigil. Kõigepealt see, kuidas areneb meie idanaaber ja kuidas ta muutub aina agressiivsemaks. Ja mitte ainult Eesti suhtes, vaid laiemalt.
Ka kliima soojenemine teeb murelikuks. Ma ei tea, kas see protsess on juba ka Hiiumaale jõudnud, aga näiteks. Lõuna-Eestis ja kohati ka Põhja-Eestis näeb sel aastal kuuski, mis on ära söödud kooreüraskite poolt. Põhjus, miks kooreürask kuuski massiliselt ründab, on soojem ilm. See näitab, et probleem, mis Kesk-Euroopas tuntud kaua aega, on jõudnud nüüd seoses kliima soojenemisega põhja poole.
Rootsis on see juba muutunud väga ohtlikuks puidutööstusele. Et kliima soojeneb, ei ole enam küsimus, mille üle vaieldaks. See on selge ja sellest tulenevad probleemid, milleks me ei ole eriti ette valmistatud.
Lihtsameelne on lähenemine, et kui kliima soojeneb, on Eestis mõnusam olla. Kui vaadata, mis juhtub ilmastikuga siis, kui polaarjää hakkab sulama ja mereveetase tõuseb, siis see ehk ei mõjuta meid nii, et minuvanune seda näeks, aga kui me vähemalt neid protsesse ei peata, tagasi pöörata on neid nagunii võimatu, siis 25-30 aasta pärast on meil suuri raskusi.
Loomulikult teeb muret Eesti rahva järelkasv. See on nii sündivuse küsimus kui ka inimeste Eestist lahkumise küsimus. Usun siiski, et Eestist lahkumine väheneb, kuna on põhjalikult uuritud, millal väljaränne peatub ja seda nende riikide näitel, kus see on väga ulatuslik olnud. See on suhteliselt lihtne seaduspärasus - kui riigi sisemajanduse koguprodukt inimese kohta jõuab teatud tasemeni, väljaränne peatub ja hakatakse ka tagasi kolima.
Kõige iseloomulikum näide on siin Iirimaa, riik, mis 1973. aastal Euroopa Liitu astudes oli väga vaene. Eestiga võrreldes väga palju vaesem. Nüüd on Iirimaa väga jõukas riik suuresti tänu EL võimalustele, osaliselt ka EL rahadele. 167 aastat oli olnud väljaränne Iirimaalt suurem, kui sisseränne ja alles kolm-neli aastat tagasi ületas esimest korda sisseränne väljarände.
Usun, et sellega saame hakkama, aga see, kui palju meil lapsi sünnib, on natuke keerulisem, sest imerohtu selleks, et inimesed teeksid rohkem lapsi, ei ole kusagil veel avastatud. On mõned toetused, mis teevad lastesaamise kergemaks, aga tundub, et see on arenenud ühiskondades üldine probleem - kui on rohkem raha, siis inimesed soetavad vähem lapsi.
Neljandaks ehk veel küsimus, mis peaks olema Eesti roll. Kuigi me teame, et oleme väike riik, ei tähenda see, et me peaksime kohe selle taha pugema. Me kuidagi pendeldame kahe äärmuse vahel: arvame, et oleme justkui niisama tähtsad kui Ameerika Ühendriigid ja teiselt poolt jälle, et oleme nii väikesed. Ma tahaksin väga, et meil oleks tasakaalustatud ja normaalne arusaam enda rollist.
Üks rõõmustav asi Eesti praegustes arengutes?
Eesti üldine areng on rõõmustav. Kui ma sõidan maal ringi, näen, kuidas inimesed üha rohkem on hakanud remontima ja kaunistama oma kodusid. See näitab, et inimestel on lootus ja nad mõtlevad sinna jääda püsivalt. See on väga rõõmustav.
Samal ajal ma näen ka, et inimesed hakkavad tagasi Eestisse tulema. Äsja andsin tänavuse noore teadlase preemia ühele väga tublile eesti onkoloogile Alar Aintsile, kes oli kümme aastat Rootsis professor olnud ja tuli tagasi Eestisse. Tema töötingimused on nüüd siin sama head kui Rootsis. Kümme aastat tagasi oli aparatuur väga kallis ja ta ei saanud laboratooriumi sisustada nii, et võinuks teha tõsist teaduslikku tööd. Pärast Eesti Euroopa Liitu astumist on see võimalik. See on väga positiivne tendents ja ma ennustan, et me näeme seda aina rohkem.
Mida peaks parlament tegema, et see ei muutuks lihtsalt jutukojaks ja naerualuseks? Praegu on meedias loodud kuvand parlamendist kui inimeste hulgast, keda ikka ja jälle naeruvääristada saab.
Ajakirjandus võiks natuke tõsisemalt võtta tööd, mida tehakse parlamendis. Harva käsitletakse ajakirjanduses parlamendisaadikute sisulist tööd ja väga palju keskendutakse just nendele asjadele, mille üle võib naerda.
Me võiksime aru saada, et riigikogu täissaali istung on formaalne pool tööst. Tegelik töö käib komisjonides, kui töötatakse välja seadusi ja seda tööd ei kanta üle televisioonis.
Minu meelest ollakse praegu parlamendiga ülekohtused. Kuna on suvi ja poliitilisi sündmusi eriti ei ole, aga saade tuleb nö täis teha ja leht tuleb täis kirjutada, siis suvel on alati võtta midagi parlamendi kohta.
Loomulikult on olnud ka õigustatud kriitikat parlamendi üksikute liikmete suhtes ja ma ei vaidle sellele vastu. Kui vaadata aga, kui väga lähedal meile on riigid, kus ei ole vabu valimisi, riigid, kus sa tead juba ette, mida parlament teeb, kuidas hääletab ja arvestades, et me ise olime samas olukorras mitte eriti kauges minevikus, võiksime rohkem lugu pidada sellest, et meil on parlamentaarne demokraatia.
Mida rohkem ma näen arenguid meie ümber, seda vähem ma võtan demokraatiat enesestmõistetavalt. Kahjuks näeme, et on ka riike, mis ei tahagi demokraatiat - mille jaoks demokraatia ja pressivabadus on ebameeldivad nähtused.
Meil Eestis on demokraatia, aga meil tuleks selle suhtes rohkem austust üles näidata - demokraatia ei ole iseenesestmõistetav asi.
Millal algab Eestis sotsiaaldemokraatia aeg, jagamise ja hoolimise aeg, kui nõrgemaid hakatakse rohkem toetama ja tugevamatelt rohkem nõudma?
Ma ei ütleks, et see oleks sotsiaaldemokraatlik mõtlemine ja seda ütlen ma parteitu inimesena.
Kui rääkida näiteks, Saksa kristlike demokraatidega, siis nemad arvavad samuti, et ühiskonnas on vaja rohkem hoolivust.
Eestis on seni küll suhteliselt karm olelusvõitluslik lähenemine paljudele asjadele. Ma usun, et hoolimise aeg saabub siis, kui me oleme saavutanud teatud jõukuse taseme, kui inimesed ei rabele pidevalt, et saada välja vaesusest. Eestlaslik lahendus on paraku see, et peab 12 või 14 tundi päevas tööd tegema. Mõnes teises riigis on teistsugune lähenemine.